مدیر برنامه نانو مچ ستاد توسعه فناوری نانو از حضور ۵۸ طرح نانویی در نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۱ برای جذب سرمایه خبر داد. این طرحها در مراحل مختلف توسعهای بود و اکثر آنها گواهینانومقیاس نیز دریافت کرده اند.
دکتر شکوه خلیلیفرد درباره حضور طرحهای مختلف برنامه نانومچ در نمایشگاه نانو گفت: «در این دوره ۵۸ طرح در نمایشگاه حضور دارند که به صورت شرکتهای نوپا و دارای ماهیت حقوقی هستند. برخی از این شرکتها موفق به جذب سرمایهگذار در راندهای مختلف شده و همچنین برخی نیز قرارداد فروش محصول منعقد کردهاند. از تمامی علاقهمندان به سرمایهگذاری در طرحهای نانویی برای بازدید از این طرحها دعوت میکنیم که در سال ملل برای بازدید علاقهمندان عرضه میشود.»
وی درباره ساز و کار جذب این طرحها در قالب برنامه نانومچ گفت: «در طول سال در حدود ۷ یا ۸ فراخوان برگزار میکنیم که طرحهایی که برای این فراخوانها ارائه میشود در صورت داشتن معیارهای لازم وارد این برنامه میشوند. تیمهای پذیرش شده در این فراخوانها بعد از سپری کردن دورههای آموزشی، از حمایتهای مختلف ستاد نانو برخوردار میشوند که از آن جمله میتوان به فضای تولیدی آزمایشگاهی، تولیدی صنعتی و پایلوت، گرنتهای شبکه آزمایشگاهی راهبردی، دسترسی به واردات مواد اولیه و دسترسی به زیر ساختهای صادرات محصولات از جمله این حمایتها است. در ادامه این تیمها به سرمایهگذاران معرفی میشوند و ورود آنها به تولید محصول در مقیاس نیمه صنعتی تسهیل میشود.»
معیارها و شاخصهای جذب طراح در برنامه نانومچ:
معیار فنی
- بررسی سیر پژوهشی و تستهای مرتبط
- اعتبارسنجی نتایج ارائه شده
- بررسی تستهای کارایی
- بازدید از آزمایشگاه/ پایلوت/ خط تولید نمونه/ محصول تولید شده
- بررسی نوآوری طرح در داخل کشور و در سطح بینالمللی
- مقایسه جنبه نوآورانه طرح با آخرین ایدههای مطرح در حوزه صنعتی مشابه
- از فناوری نانو و دانستههای علمی نانومقیاس (۱۰۰-۱ نانومتر) استفادهشده باشد،
- کارکرد یا ویژگی محصول با فناوری نانو بهبودیافته باشد،
- فرآیند تولید محصول مهندسی باشد.
- توسعه و بهینهسازی محصول برای کاربرد صنعتی مشخص
- امکان تامین مواد اولیه در داخل کشور
- امکان تولید صنعتی محصول
- بررسی رقبای داخلی و خارجی
- بررسی قیمت تمام شده محصول و رقابتپذیری آن در بازار
- حجم بازار موجود و یا پتانسیل آتی بازار
- مزیت رقابتی محصول در مقایسه با محصولات مشابه
- میزان علاقه متقاضی به پیشرفت کار
- برنامه متقاضی برای تجاری کردن طرح
- تیم بودن یا پتانسیل تیم شدن
- تعامل و مشارکت متقاضی در پیشبرد کار
- اهمیت و اولویت تجاریسازی طرح برای متقاضی