نمایشگاه فناوری نانو مجالی برای ملاقات فعالان عرصه نانو و حضور شرکتهای دانش بنیان نانویی و شرکتهای صنعتی است تا با توانمندیها و دستاوردهای موجود آشنا شده ضمن ظرفیتسازی، همکاریها نیز بیشتر شود.
سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مورد نیاز صنعت به فناوری نانو گفت: «ویژگی مهم فناوری نانو تک بعدی نبودن و قابلیت تاثیر در تمام صنایع است. بر همین اساس حضور نمایشگاهی میتواند امکان رویارویی دانش پژوهان و صنعتگران را فراهم کند؛ به عبارت دیگر نمایشگاه پلتفرمی برای نیازسنجی صنعتگران و دانشگاهیان محسوب میشود. از طرفی در بازدید مسئولان و بخش خصوصی از نمایشگاه فناوری نانو ضمن آشنایی با دستاوردهای جدید صنعت در جریان اقدامات ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز قرار میگیرند.»
وی در ادامه افزود: «دهمین نمایشگاه فناوری نانو بصورت بینالمللی بوده و شرکتهای خارجی و سرمایه گذارانی برای دریافت فناوری و عقد قرارداد با شرکتهای ایرانی حضور داشتند و توسعه دستاوردهای نانویی
ایران به کشورهای
فیلیپین،
اندونزی،
چین،
کره جنوبی و
روسیه در سالهای آینده پر رنگ خواهد شد. شرکتهای خارجی و داخلی زیادی برای حضور در نمایشگاه تقاضا ارسال کرده بودند؛ اما به دلیل محدودیت مکانی امکان تخصیص غرفه به شرکتهای خارجی و بسیاری از شرکتهای داخلی فعال در عرصه فناوری نانو وجود نداشت و همانطور که میدانید 43 درصد از غرفهداران این دوره برای اولین بار فرصت حضور در نمایشگاه داشتند.»
دکتر سرکار در مورد سطح کیفی نمایشگاه فناوری نانو در
ایران و نمونه مشابه آن در کشورهای
چین،
ژاپن و
کره جنوبی گفت: «در نمایشگاههای مختلف بینالمللی غرفهداران از صنایع نامرتبط با علوم نانویی نیز حضور دارند اما نمایشگاه فناوری نانو این ویژگی را دارد که تنها شرکتهایی که دارای گواهی نانومقیاس هستند، امکان حضور پیدا کنند و این امر موجب ارتقای سطح توان شرکتها و اعتمادسازی برای بازدید کنندگان میشود.»
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مورد قراردادهایی که در حاشیه دهمین نمایشگاه فناوری نانو امضا شده است، گفت: «در این دوره قراردادهایی به نمایندگی از تمامی توافق های صورت گرفته عمومی شد تا نشاندهنده رسوخ فناوری نانو در صنعت و عبور صنایع سنتی به سمت تولید محصولات دانشبنیان باشد. این روند تجاریسازی محصولات نانویی در طول سال نیز ادامه خواهد داشت.»
دکتر سرکار در مورد رویکرد صادرات محور فناوری نانو گفت: «در راستای ورود به بازارهای جهانی از پلتفرمهای توسعه بازار در کشورهای مختلف استفاده کرده و 4 دفتر عرضه محصولات نانویی
ایران و تجاری سازی دستاوردهای دانشبنیان نانو در
چین افتتاح کردیم. از این الگو برای معرفی شرکتهای ایرانی و سرمایه گذاری و صادرات محصولات نانویی به کشورهای
اندونزی و
عمان نیز استفاده خواهد شد و نشستهایی برای تبادل فناوری در کشورهای
ارمنستان،
مالزی و
کره جنوبی نیز برگزار شده است.»
وی همچنین افزود نیاز جمعیت ۸۰ میلیونی داخل جوابگوی محصولات آینده فناوری نانو نخواهد بود و بزودی اشباع میشود و اگر نتوانیم به بازارهای بینالمللی ورود کنیم، عمدهی شرکتهای دانشبنیان با مشکل مواجه خواهند شد. برهمین اساس نیاز داریم تا شرکتهایی برای صادرات و بازاریابی محصولات هایتک تربیت کرده یا از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور استفاده کنیم.